Ervaar het maar

10 februari 2014 - Bamenda, Kameroen

In afwachting van het morgen plaatsvindende Youth Day, een nationale feestdag, zijn de scholen dicht en hebben we vandaag een dagje vrij. Alle tijd dus om ons blog weer eens te updaten. Bij deze!

Het gaat hier nog steeds goed met ons. In hoog zomerse sferen komen wij aardig goed door onze werkdagen heen! Beschreven we in ons vorige blog de werkzaamheden op het kindercentrum nog als een moeilijk te kraken Sudoku-puzzel van hoog niveau, inmiddels kunnen we melden: er zijn al aardig wat vakjes ingevuld. Dat geeft een goed gevoel!

De afgelopen anderhalve week hebben we ferme keuzes gemaakt in wat we wel, maar vooral ook niet gaan oppakken. We zijn er van overtuigd geraakt dat we basiskennis bij de teachers moeten gaan versterken en dat specialistische kennis als gedragstherapie of individuele spraaklessen overbrengen op dit moment niet hetgeen is wat wij hier moeten gaan brengen. Als we dat doen bouwen we een kaartenhuis aan kennis, is steeds meer onze overtuiging. Eerst maar eens aan de fundering werken. Dat is een doorbraak in onze gedachten.

Voor het overbrengen van basiskennis hebben we nu alle zeilen gehesen en gaan we met volle kracht vooruit! We hebben inmiddels alle teachers in een interactieve les met de theorie ‘ervaringsordening’ laten kennis maken. Als opfrissertje voor de collega’s en mensen die er niet bekend mee zijn: het is de theorie die mensen indeelt op basis van vier ontwikkelingsniveau’s, waarbij gekeken wordt op welke wijze mensen ervaringen in zich opnemen, ordenen en er naar (kunnen) handelen. De keus is hier op gevallen omdat het een praktische theorie is die we gemakkelijk kunnen uitleggen en die uitgaat van mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden van het kind.

We gaan hier de komende weken verder vooral praktisch verder mee aan de slag, door samen met de teachers te werken aan juist die situaties of die omgang met kinderen die zij als moeilijk ervaren. We proberen hierbij zelf steeds weer terug te komen op deze 4 ordeningen, ieder vanuit ons eigen beroep, en hopen dat er op deze manier ook inzicht ontstaat in de hoofden van de veelal echt wel enthousiaste teachers. Ook gaan we proberen de ‘crafts’ die gemaakt worden door de kinderen te analyseren op basis van deze theorie en voor elk soort kind een passende taak te vinden. We’ll give it a try!

De doorbraak van wat we willen neerzetten geeft energie, maar ook het loslaten van te hoge ambities en verwachtingen dragen bij. We ‘ervaren het maar’, zoals de ervaringsordeningstheorie al zegt, en sluiten zo goed mogelijk aan. Hoe meer we dat doen, hoe meer schot er in het oplossen van de puzzel zit, zo lijkt het. We hebben daarbij ook nog eens een vruchtbare rolverdeling aangenomen: Nicolette is een ster in praktijkvoorbeelden zien, Esther houd de grote lijn goed vast. We blijven allebei bij waar we goed in zijn en vullen elkaar hierdoor goed aan. We vergelijken onze duo-schap met het presenteren van De Wereld Draait Door: de ene keer is Esther de Mathijs van Nieuwkerk met Nicolette als sidekick, de andere keer zijn de rollen omgedraaid. We zijn al met al ‘good busy’ vinden we zelf!

Nicolette is deze week al enkele klassen afgeweest om ‘Froggy’ te introduceren, een kikker die helpt bij spelletjes die goed zijn voor je mondmotoriek en om mee te communiceren. Dat was een ware knaller, waar zowel de kinderen als de teachers van opleefden. Wij op onze beurt leven nog steeds elke dag op van alle kinderen op het centrum, die we steeds beter leren kennen en waarvan we sommigen al echt in ons hart gesloten hebben met hun snotneuzen, knuffelgevende armpjes, gouden glimlachen en hun enthousiaste ‘aunti Nicolette and aunti Esther’-geroep.

Buiten de werkzaamheden wordt de lol in ons ‘hier zijn’ nog steeds behoorlijk gevoed door allerlei onverwachts leuke situaties en mooie smaakmakers van personen die onze dagen en weken hier vullen. Het arsenaal aan inside jokes tussen ons groeit hierdoor lustig door en zorgt vaak voor een grijns op onze hoofden.

De afgelopen weken zijn we onder andere op sleeptouw genomen door een man die bij de EU werkt. Hij heeft met ons door de regio getoerd en ons de prachtigste gebieden laten zien, waar we normaal niet zo snel zouden komen.

Ook dompelen we onszelf nog regelmatig onder in de hectische markten van Bamenda city, waar we als volleerde Afrikanen in groenten op de markt knijpen en niet bestellen in kilo’s, maar in Kameroense franken. Dit weekend hebben we onze eerste zelfgemaakte Afrikaanse maaltijd in elkaar geknutseld (Njamma Njamma), en we kunnen er niet om heen: we hebben talent!

Deze week staat, zoals al in de eerste alinea omschreven, in het teken van Youth Day. Alle kinderen en scholen in Kameroen zijn al een week druk met competities, schoonmaakklusjes en het oefenen voor de grote dag: morgen. Wat we zeker weten is dat een delegatie van kinderen uit elke school dan door de straten marcheert (dat zijn duizenden kinderen). Wat het verder precies om het lijf heeft gaan we morgen zien! Nicolette stelt zich een inhuldiging van de 4-daagse voor, Esther legt linken met Koninginnedag. Vrijdag heeft het kindercentrum zijn eigen Youth Day, waarbij ouders op bezoek komen en naar performances van kinderen kijken. Dat wordt vast heel bijzonder. We kijken er naar uit om de ouders eens te ontmoeten.

Tot een volgende update, jullie ondertussen veel plezier met ‘onze’ schaatsers in Sotsji,

Groetjes van Nicolette en Esther

1. Eric Santegoeds:
    11 februari 2014
    Dag fijne wereldverbeteraars,

Stiekem kijk ik even onder werktijd op jullie blog, en ik moet toegeven dat het verslavend is om jullie verhalen te lezen! Wat een prachtige avonturen en onvergetelijke ervaringen doen jullie op, zeg! Fantastisch.
    Jullie zijn zeker 'goed busy'!

Het lijkt me wel hard werken om een manier te vinden die past om kennis en methodieken over te brengen, maar leuk om te horen dat jullie resultaten boeken. Het wordt een geslaagde missie!

Ik wens jullie nog ontzettend veel plezier daar. En ik zal bij tijd en wijle jullie verhalen blijven volgen!
  2. Tryfena de Greef:
    17 februari 2014
    Hallo Dames ,
    Wat een mooi verhaal. Jullie beleven veel. In gedachte zie ik jullie over de markt lopen en overal in knijpen. Doe ik hier ook hoor!!!. Goed dat jullie vanuit de ervaringsordening kijken naar de mogelijkheden. Deze theorie is goed in de praktijk te brengen. Ik blijf jullie volgen en geniet van jullie verhalen. Dus dames.... Veel plezier , geniet van al het mooie wat op jullie pad komt. En hou ons maar mooi op de hoogte. Zo komen 2 werelddelen wat dichter bij elkaar. Groetjes Tryf
  3. Ilone:
    20 februari 2014
    Lieve Esther en Nicolette,

Ik lees met veel plezier jullie verhalen, wat een schrijftalent! Wat een geweldige tijd hebben jullie daar. En wat mooi dat jullie zo je steentje kunnen bijdragen. Volgens mij hebben jullie goede praktische ideeen waar ze daar echt verder mee kunnen!

Veel liefs,
    Ilone

PS: ik zie, een flapover zou geen overbodige luxe zijn ;)
  4. Ad:
    8 maart 2014
    Dag Esther en Nicolette,

Het is inmiddels al een maand verder en ik hoop dat jullie nog even enthousiast zijn als in jullie verhaal. Herken veel. Mevr Timmers-Huigens zal trots op jullie zijn. Dit was precies haar bedoeling.
    Heel veel succes de komende tijd, blijf genieten;
    hartelijke groet,

Ad
  5. Hans vd W:
    9 maart 2014
    Hoi Esther en Nicolette
    Dat van die Froggy, zie ik helemaal voor me. Vooral de reactie's. Leuk. Foto?
    groet Hans